Blogginnlegg

Er det lenge siden du gjennomførte medarbeidersamtalen?

En slik samtale er en planlagt, systematisk og personlig samtale mellom leder og medarbeider. Alle medarbeidere bør ha minst én medarbeidersamtale i året.

November 26, 2025
2 min lesing

Et av de viktigste målene i arbeidet med å utvikle, inspirere og beholde gode medarbeidere, er å sørge for at hver og en av dem føler seg betydningsfull. Når en medarbeider er i varetatt som menneske og blir sett og hørt, er rammene for videre vekst og utvikling de aller beste. Medarbeidersamtalen muliggjør at hver og en av oss kan bli bedre enn i går.

Hva bør en medarbeidersamtale inneholde?

Viktige temaer å ta opp er:

- Medarbeiderens behov for faglig og personlig utvikling

- Hens roller, verdier og tilhørighet i virksomheten,

- Relasjon mellom leder og medarbeider og mellom medarbeider og andre ansatte.

Leder har ansvar for å designe en god prosess og struktur for samtalen, men begge parter har et felles ansvar for det gode samspillet. Samtalen er ment å gi mulighet til å fokusere på hvordan medarbeider og leder sammen kan bidra til å nå bedriftens mål, og gi: 

  • Økt motivasjon
  • Økt åpenhet
  • Økt kvalitet
  • Økt mulighet til å på virke sin egen arbeidssituasjon
  • Økt utvikling
  • Mulige forbedringsområder.
  • Muligheten til å drøfte positive og negative sider ved arbeidssituasjon og miljø.

Det er viktig å huske på at leder skal gi den enkelte realistiske mål i henhold til overordnede mål for bedriften, motivere og klargjøre forutsetninger og krav og avdekke utviklings- og opplæringsbehov.

Hvordan er tilbakemeldingskulturen i din virksomhet?

Leder skal gi tilbakemelding om arbeidstakerens ytelse, innsats og utvikling (ros har en forsterkende effekt på motivasjon og prestasjon). Medarbeidersamtalen skal ende opp i en gjensidig forpliktende plan som viser avtalte arbeidsmål, eventuelle tiltak og forbedringer som skal iverksettes.

Noen råd:

  • Vær forberedt: En dårlig forberedt samtale ender ofte opp i løst og luftig snakk som det ikke kommer noe verdifullt ut av. Å være uforberedt signaliserer likegyldighet ovenfor medarbeider.
  • Sett mål for samtalen: Gjennomføres samtalen for å få frem forslag, skape trivsel, øke motivasjon eller utvikle medarbeider?
  • Positivt fokus: En positiv innledning skaper bedre dialog.
  • Husk oppfølging: For å få best mulig effekt er det viktig med løpende oppfølging etter samtalen.
  • Kontinuitet: Ikke samle opp negativitet og grums på bakgrunn av dårlige arbeidsprestasjoner til medarbeidersamtalen. Dette er noe som må tas underveis og umiddelbart når det oppstår. Det skal ikke komme som en overraskelse under medarbeidersamtalen.
  • Innsikt: Har du som leder nok grunnlag til å kunne til tilbakemelding til dine ansatte? Kjenner du den ansatte og dens prestasjoner godt nok? Har du vært nok nysgjerrig?
  • Hva kan din medarbeider: gjøre mer av? – gjøre mindre av?- fortsette med?

Som nevnt er kontinuitet i tillegg til medarbeidersamtalen svært viktig. Den daglige dialogen med de ansatte er avgjørende for å kunne støtte og utvikle de i takt med medarbeidernes og arbeidsgivernes behov. I et arbeidsmiljø som stadig endres, kreves det mer enn én samtale i året for å holde de ansatte engasjert.

3 ting du bør huske etter å ha lest dette:

  1. Medarbeidersamtalen skal gjøre at medarbeideren blir sett, hørt og fulgt opp på utvikling, rolle og trivsel.
  2. Leder må være forberedt, gi tydelige mål og gi ærlige tilbakemeldinger, både positive og kritiske.
  3. Effekten kommer gjennom kontinuitet: daglig dialog og løpende oppfølging, ikke bare én årlig samtale.

Kontakt Frisikt Karriere på 61 14 13 30, eller karriere@frisikt.no hvis du ønsker bistand med medarbeidersamtalen.

Vil du bli kontaktet av oss? 

Klikk her

Dette blogginnlegget er skrevet av:

Siri Fjellheim Karlsen

Statsautorisert regnskapsfører

Utvidet erfaring innen lønn og HR

sirifk@frisikt.no

La oss finne din løsning

Ønsker du raskere systemer? Klarere tall?
En bedre regnskapsopplevelse? La oss ta en prat.