Når hadde du medarbeidersamtale med dine ansatte sist? En slik samtale er en planlagt, systematisk og personlig samtale mellom leder og medarbeider. Alle medarbeidere bør ha minst en medarbeidersamtale i året.
Et av de viktigste målene i arbeidet med å utvikle, inspirere og beholde gode medarbeidere, er å sørge for at hver og en av dem føler seg betydningsfull. Når en medarbeider er i varetatt som menneske og blir sett og hørt, er rammer for videre vekst og utvikling de aller beste. Medarbeidersamtalen muliggjør at hver og en av oss kan bli bedre enn i går.
Viktige temaer er: medarbeiderens behov for faglig og personlig utvikling, hens roller, verdier og tilhørighet i virksomheten, relasjon mellom leder og medarbeider og mellom medarbeider og andre ansatte.
Leder har ansvar for å designe en god prosess og struktur for samtalen, men begge parter har et felles ansvar for det gode samspillet. Samtalen er ment å gi mulighet til å fokusere på hvordan medarbeider og leder sammen kan bidra til å nå bedriftens mål, og er ment å gi:
Økt motivasjon
Økt åpenhet
Økt kvalitet
Økt mulighet til å på virke sin egen arbeidssituasjon
Økt utvikling-mulige forbedringsområder Også muligheten til å drøfte positive og negative sider ved arbeidssituasjon og miljø.
Leder skal gi den enkelte realistiske mål i henhold til overordnede mål for bedriften, motivere og klargjøre forutsetninger og krav, avdekke utviklings- og opplæringsbehov.
Hvordan er tilbakemeldingskulturen i din virksomhet?
Leder skal gi tilbakemelding om arbeidstakerens ytelse, innsats og utvikling. Ros har en forsterkende effekt på motivasjon og prestasjon. Medarbeidersamtalen skal ende opp i en gjensidig forpliktende plan som viser avtalte arbeidsmål, eventuelle tiltak og forbedringer som skal iverksettes.
Noen råd:
Vær forberedt. En dårlig forberedt samtale ender ofte opp i løst og luftig snakk som det ikke kommer noe verdifullt ut av. Å være uforberedt signaliserer likegyldighet ovenfor medarbeider.
Sett mål for samtalen. Er det for å få frem forslag, skape trivsel, øke motivasjon eller utvikle medarbeider.
Positivt fokus. En positiv innledning skaper bedre dialog.
Husk oppfølging. For å få effekt er det viktig med løpende oppfølging etter samtalen.
Ikke samle opp negativitet og grums på bakgrunn av dårlige arbeidsprestasjoner til medarbeidersamtalen. Dette er noe som må tas underveis og umiddelbart når det oppstår. Det skal ikke komme som en overraskelse under medarbeidersamtalen.
Har du som leder nok grunnlag til å kunne til tilbakemelding til dine ansatte? Kjenner du den ansatte og dens prestasjoner godt nok? Har du vært nok nysgjerrig?
Hva kan din medarbeider - gjøre mer av? – gjøre mindre av?- fortsette med?
I tillegg til medarbeidersamtalen må ikke ledere glemme den viktige, kontinuerlige og daglige dialogen med de ansatte. Dette for å kunne støtte og utvikle de i takt med medarbeidernes og arbeidsgivernes behov. I et arbeidsmiljø som stadig endres, kreves det mer enn en samtale i året for å holde de ansatte engasjert.
3 ting du bør huske etter å ha lest dette:
En medarbeidersamtale bør gjennomføres minimum en gang i året
Fokus på nåsituasjon-ønsket retning og tiltak for å komme dit
Den løpende og jevnlige dialogen mellom leder og medarbeider er svært viktig og nødvendig
Kontakt Frisikt Karriere på 61 14 13 30, eller karriere@frisikt.no hvis du ønsker bistand med medarbeidersamtalen .
Vil du bli kontaktet av oss?
Dette blogginnlegget er skrevet av:
Siri Fjeldheim Karlsen
Statsautorisert regnskapsfører Utvidet erfaring innen lønn og HR
Comments